Srovnáváme při nákupu spotřební zboží, kde co je lepší a levnější? Proč to samé neděláme s finančními produkty.

11.04.2018

Doba nás naučila, před nákupem porovnat cenu zboží, parametry a případně i recenze na dané výrobky. Díky tomu si kupujeme jen věci, které jsou za nejlepší možnou cenu a odzkoušené milióny uživatelů. Zrovna včera mi vyprávěl známí, jak si koupil nový telefon a o tři tisíce levněji než co mu nabízeli, ty vyděrači od operátora. Sice ho to stálo dvě hodiny na internetu, ale ušetřil.

Ale co děláme, když potřebujeme hypotéku, pojištění nebo když chceme investovat.

Ruku na srdce, první co nás všechny zajímá, kolik nás ta pojistka bude stát, nebo jaká bude úroková sazba, kolik procent na investicích mám napsaných na papíře. Ale co to ostatní.

Zastavme se u ceny. Je krásné, že jsem tady měl pojišťováka, který mi udělal pojistku o dvě stovky levnější než jsem měl doposud. Ale kde na tom ušetřil, odebral rizika? Snížil mi cenu plnění rizik? Stejně jako když kupujete notebook, porovnáváte parametry a výkon, to samé obsahuje pojištění. Ne každá pojišťovna má stejné podmínky plnění na všech možných rizicích. Vysvětlil Vám někdy, někdo proč tomu tak je. Pokud ano, tak patříte k těm šťastnější.

Cena by ale neměla být jediným faktorem, který by měli mít klienti na zřeteli.

Za stejnou cenu můžeme mít tak několik rozlišných produktů, opět se vrátím ke srovnání notebooků. Vem te si čtyři výrobce, stejnou cenu a porovnejte si parametry produktů. Každý počítač bude mít jiné parametry a jiný výkon. Stejně funguje i pojištění. Stejná cena, jiné podmínky a jiné parametry. Proč tedy u spotřebního zboží, které stejně do tří let vyměníme ztrácíme tolik času na porovnání a u pojištění, které v některých příkladech má být i na celý život jdeme do první pojišťovny, nebo věříme prvnímu názoru, který slyšíme.

Proč věříme prvnímu názoru, který slyšíme?

Znám lidi, kteří si chodí řešit svá rizika do jedné pojišťovny, která je tady od nepaměti a o ničem jiném nechtějí slyšet, protože to je ta jejich pojišťovna, která je vždycky dokázala pojistit a před třiceti lety jim zaplatila střechu, kterou jim sebral vítr, ale když kupovali novou televizi, tak objezdili půl okresu, než našli tu co chtějí, za nejlepší cenu.

Dnes je na trhu spoustu společností, které se můžou přetrhnout, aby Vám udělali porovnání produktů. Proč toho nevyužít a nenechat si pro sebe zajištění jaké potřebujeme. A pokud Vám to bude předkládat profesionál, podá Vám i k tomu patřičný výklad a vy tak konečně pochopíte, proč Vám ten trotl dal minule tohle riziko, když vy jste o něj nestáli. 

                                                                                                                                        M.K.